Delete halusi todentaa hyvät toimintatapansa asiakkailleen

Delete halusi todentaa hyvät toimintatapansa asiakkailleen

Vaatimukset ja lainsäädäntö tiukentuvat teollisuuden alalla jatkuvasti, ja samat vaatimukset kattavat koko arvoketjun. Siksi palvelujen ostajalla on oltava keino arvioida toimittajiaan. Myös toimittaja haluaa osoittaa hyvät toimintatapansa asiakkailleen.

Ympäristöpalveluyritys Deletellä tehtiin HSEQ-arviointi, joka testaa erityisesti kumppaniyritysten työterveyttä ja -turvallisuutta, ympäristöasioita ja laatua. Arvioinnin toteutti HSEQ-klusterille Kiwa Inspecta.

    -Saimme aluksi ison kysymyspatteriston Kiwa Inspectalta. Vastausten kokoamisessa oli toki työtä, mutta toisaalta halusimme todentaa asiakkaillemme, että meillä on hommat kunnossa. Opin itsekin uutta siitä, missä meillä olisi parantamisen varaa, Deleten HSEQ-päällikkö Janne Haaksluoto kertoo.

Delete tekee asiakkaidensa Helenin ja MetsäGroupin laitoksilla erilaisia teollisuuden puhdistustöitä, kuten suurtehoimurointia ja korkeapainepuhdistuksia. Molemmat tilaajayritykset kuuluvat vuonna 2009 perustettuun HSEQ-klusteriin, joka toteuttaa toimittajille arviointeja.

Arviointitilaisuudessa oli positiivinen ilmapiiri

Yksi HSEQ-arviointien erikoisuus on, että myös tilaaja eli asiakasyritys osallistuu arviointitilaisuuteen.

    -Helen ja MetsäGroup ovat meille tärkeitä ja isoja asiakkaita. Arvioinnissa syntyi luottamus yhteistyöhön. Lisäksi arvioinnit toteuttanut Kiwa Inspecta piti arviointitilaisuuden ilmapiirin erityisen positiivisena. Olemme isossa roolissa asiakkaidemme prosessin toimivuuden kannalta. Vastaavassa tilanteessa haluaisin itsekin kurkistaa kumppaniyritysteni konepellin alle, Haaksluoto sanoo.

Arviointitilaisuudessa käytiin läpi dokumentaatiot ja toiminnat. Deleten toiminnassa ei havaittu poikkeamia, eli niin sanottua vakavinta kategoriaa. Kehitysehdotuksia toimintaan tuli kuusi kappaletta. Ne liittyivät esimerkiksi koulutusrekisteriin ja pätevyyksien hallintaan.

    -Nyt koulutusrekisteri on perustettu, ja sillä voidaan jatkossa seurata koko henkilöstön pätevyyttä. Toinen esimerkki kehitettävistä asioista on reklamaatioiden käsittely, johon olemme rakentamassa systemaattista järjestelmää.

Kommentit

Lisää kommentti MyNewsDeskissä »