Eurooppalaiset arvostavat tekstiilien hoito-ohjemerkintöjä

Eurooppalaiset arvostavat tekstiilien  hoito-ohjemerkintöjä

Eurooppalaisista 70 % noudattaa tekstiilien hoito-ohjeita ja 80 % myöntää, että ostaisi todella harvoin tai ei lainkaan vaatteita, joista hoito-ohjeet puuttuvat. Ympäristövaikutuksia kuten veden- ja energiansäästöä puntaroi 84 % eurooppalaisista.

Ginetex, kansainvälinen tekstiilien hoito-ohjemerkintöjen emojärjestö, tutkitutti vuoden 2016 lopulla eurooppalaisten kuluttajien suhtautumista tekstiilien tuote- ja hoito-ohjesymboleihin. Tutkimuksen toteutti markkinatutkimusyritys Ipsos joulukuun 2016 aikana yhteensä 6000 henkilön otannalla Saksassa, Englannissa, Ranskassa, Italiassa, Tšekissä ja Ruotsissa. Ginetexin jäsenistö muodostuu 21 kansallisesta organisaatiosta, jotka edustavat kaikkia tekstiilien hoito-ohjemerkintöjen sidosryhmiä ja Suomea ryhmässä edustaa Kiwa Inspectan sertifiointitoiminnasta vastaava yhtiö Inspecta Sertifiointi Oy.

Ipsosin tutkimuksen mukaan 70 % eurooppalaisista noudattaa tekstiilien hoito-ohjeita. Koko Euroopan tasoisesti jopa 57 % kertoo noudattavansa ohjeita “usein” ja 13 % ”aina”. Nämä luvut kuvaavat hoito-ohjeiden tärkeyttä eurooppalaisille kuluttajille.

  • 38 % kertoo ensisijaisesti noudattavansa hoito-ohjeita välttyäkseen pesussa syntyviltä ongelmilta, kuten vaatteiden kutistumiselta.
  • 31 % noudattaa ohjeita huolehtiakseen vaatteistaan ja toissijaisesti niiden käyttöiän pidentämiseksi.
  • Yleisesti ottaen nauhaetiketit, joita käytetään hoito-ohjeiden ilmoittamiseen, ovat häiritseviä ja 62 % kertookin leikkaavansa ne pois. Nauhaetiketit häiritseviksi kokevista 74 % mukaan etiketit kutittavat ja ärsyttävät ihoa ja 55 % mielestä ne ovat usein liian pitkiä. Mielipiteissä on maiden välisiä eroja.

Hoito-ohjeita pidetään kuitenkin aitona ostokriteerinä, sillä 80 % eurooppalaisista toteaa, ettei koskaan, tai erittäin poikkeuksellisesti, ostaisi vaatekappaletta, josta hoito-ohjeet puuttuvat.

Internet ja älypuhelimet: tekstiilien hoito-ohjeiden virtuaaliset kumppanit

Yli puolet vastaajista, 53 %, ilmoitti etsivänsä selityksen Internetistä yksittäisille pesumenetelmille tai törmätessään symboliin, jota eivät ymmärrä. Tämä voidaan tulkita positiiviseksi tulokseksi ja kiinnostukseksi symboleja kohtaan. Selvitykseen 39 % käyttää tietokonetta ja 21 % älypuhelinta.

Eurooppalaiset tuntevat parhaiten silitys- ja pesusymbolit

Tutkimuksen mukaan eurooppalaiset ymmärtävät parhaiten silitystä ja pesua koskevat symbolit: silityssymbolin tuntee 97 % ja pesua koskevan 91 %.

Kolmen muun symbolin sanoma on edelleen vähemmän tunnettu: 

  • kemiallisen pesun symbolin sanoma on vähiten tuttu, ainoastaan 21 % eurooppalaisista tuntee sen,
  • valkaisusymbolin viestiä ei ymmärrä 39 % ja
  • kuivatussymboli on 45 %:lle tuntematon
    Hoito-ohjemerkinnät oikein tulkitsevien eurooppalaisten prosenttiosuuksien jakauma:
    • Silitys: 97 %
    • Pesu: 91 %
    • Valkaisu: 33 %
    • Kuivatus: 32 %
    • Kemiallinen pesu: 21 %

Sama pätee lisämerkintöihin, kuten symbolien alla oleviin viivoihin – vain yksi neljästä eurooppalaisesta pistää niitä edes merkille.

Toisaalta silitys- ja rumpukuivaussymbolien sisällä olevat pisteet huomataan: yksi kahdesta eurooppalaisesta (54 %) huomaa ne.

Ympäristöstä huolehtiminen merkittävä asia eurooppalaisille

Veden- ja energiansäästöt mietityttävät tutkimustulosten mukaan 84 % eurooppalaisista. Näistä 90 % huolehtii tekstiileistään erityisesti ympäristöasiat huomioiden.

Eurooppalaiset kuluttajat näyttävät kaiken kaikkiaan jo soveltavan ympäristöystävällisiä toimia tekstiilejä huoltaessaan:

  • 62 % valitsee “luonnollisen kuivauksen aina kun mahdollista”,
  • 61 % pesee " pääasiassa alhaisessa lämpötilassa” ja
  • 44 % käyttää “Eco-ohjelmaa”.

Ginetexille tekstiilien ympäristöystävällinen huolto on tärkeää ja se pyrkii myös edistämään tätä eritoten “clevercare.info” -logonsa kautta. Logoa käyttävät useat merkittävät, kansainväliset tuotebrändit tekstiilien hoito-ohjesymbolien lisänä. “Clevercare.info”-logolla pyritään kiinnittämään huomiota ympäristönäkökohtiin tekstiilihuollossa. Clevercare-sivustolta www.clevercare.info, löytyy tietoa yksinkertaisista ja helpoista, ympäristönäköhdat huomioivista tekstiilien hoitotavoista.

"GINETEX-IPSOS barometrin tulokset ovat positiivisia ja kannustavia. Tuloksista heijastuu Ginetexin ja kansainvälisten komiteoidemme perustavaa laatua oleva rooli työssä tekstiilien hoito-ohjemerkintöjen ymmärtämisen kasvattamiseksi. Toimimme pitkän aikavälin periaatteella – kohtaamme työssämme myös esteitä, kuten hoito-ohjesymbolien väärinymmärtämisen ja etikettien poistamisen. Meidän on yhteistyökumppaniemme kanssa vahvistettava pyrkimyksiämme suuren yleisön osalta varmistaaksemme kaikkien symbolien (ja niiden erityispiirteiden) ymmärrettävyys kaikkialla maailmassa. Pysyvä tavoitteemme tekstiilien hoito-ohjemerkintäjärjestelmän yhdenmukaistamiseksi ja yhtenäistämiseksi maailmanlaajuisesti edistää tätä kehitystä joka päivä”, kertoo Ginetexin puheenjohtaja Adam Mansell.

Tutkimuksen metodologia:

Tutkimuksen otannassa oli mukana yhteensä 6000 Ipsosin Online Access Paneliin kuuluvaa, 18 - 65-vuotiasta henkilöä Saksasta, Ranskasta, Italiasta, Tšekistä ja Ruotsista. Tutkimus toteutettiin joulukuussa 2016.

Ginetexistä

GINETEX (Groupement International d'Etiquetage pour l'Entretien des Textiles), tekstiilien hoito-ohjemerkintöjen keskusjärjestö, perustettiin Pariisissa v. 1963 jatkoksi 1950-luvun loppupuolen useille kansainvälisille hoito-ohjemerkintäsymposiumeille. GINETEX on laatinut kansainvälisesti sovellettavan tekstiilien hoito-ohjemerkintäjärjestelmän, joka koostuu eri symboleista. Käytettävät symbolit ovat Ginetexille rekisteröityjä tavaramerkkejä. Hoito-ohjemerkintäjärjestelmä jakaa kuluttajille ja tekstiilivalmistajille oikeaa ohjeistusta tekstiilituotteiden hoitoon. Symbolit ohjeistavat oikeanlaiseen tekstiilien hoitoon ja siten estävät vahingoittamasta tuotetta pysyvästi.

Lisätietoa

Pascale Florant

Secretary General, GINETEX

+33 (0)1 47 56 31 71

Leena Käyhkö

Product Group Manager, Lead Auditor, M.Sc (Eng), Inspecta Sertifiointi Oy 

 +358 40 759 9634